Games & Receptie
Rick Bekkenutte, Jacky Haliwela en Daniëlle Vreeken
Inhoud presentatie:
Korte inleiding
Games en educatie (Daniëlle)
Games en de psychologische effecten (Jacky)
Violent Games (Rick)
Discussie
Games en Educatie
Marc Prensky:
-Leerlingen zijn radicaal veranderd
-Leerlingen moeten op een nieuwe manier gemotiveerd worden
Kortom: Games als leermiddel
Steven Johnson: "Everything bad is good for you"
"Van gamen word je slimmer"
-Toenemende complexitieit van games
-Walkthrough Grand Theft Auto
-Games doen een beroep op het visuele inzicht en geheugen van de games
Vervolg Johnson
-Stijgende IQ-scores
-Niet door voeding
-Niet door onderwijs
-Verandering in mentale dieet
-Verklaring Johnson
-Kanttekeningen
Psychological Effects Of Video Games
-Barrie Gunter
-Psychological Effects Of Video Games
-Demografische beschrijving gamer
-Cognitieve & Sociale effecten van video games
-Verhouding geweld in games vs. gewelddadig gedrag
-Therapeutisch, educatief en maatschappelijk gebruik van games
Conclusie:
"Video Games hebben zowel positieve als negatieve invloeden op de gezondheid"
Psychological Effects Of Video Games
Computer Games:
-Speeltijd & Verslaving
-Cognitieve effecten
-Effecten op het sociaal gedrag
-Gezondheid
-Fysieke en Psychisch
-Sociale gezondheid
-Therapeutische waarde
-Verslaving
Nieuwsflits
Some Addicts
From Violent to Agressive
Game Over
Violent Video Games
Jeffrey Goldstein
Violent Video Games
Jeffrey Goldstein
Centraal probleem: onderzoek naar geweld teveel definities
-Dill and Dill: negatieve effecten van geweld in games
-Holm Sorensen en Jessen: competitie is belangrijker
-Sterke en zwakke punten
-Kan het spelen van games leiden tot agressief gedrag?
Laboratorium experimenten:
Cooper and Mackie (1986) empirisch onderzoek van games met speelgoed
Meta-analyse Bushman and Anderson (2001)
Dill/Dill (1998) vs Sorensen/Jensen (2000)
Sorensen/Jensen
The children in the invesitgation, including the youngest who were five years old, are fully aware and can account for the difference between computer games as fiction and computer games as reality…
Violent Video Games
Oftewel…Bushman and Anderson (2001)
- misinterpretatie binnen wetenschappelijke kring
- kortzichtigheid sociologische onderzoekers
- psychologisch onderzoek wordt tekortgedaan
Conclusie Goldstein: neem de sociale aspecten in beschouwing
Discussiepunt
Welke game veroorzaakt een agressiever gedrag, Dead or Alive 4 of Call of Duty 2? Is er überhaupt sprake van agressie?
Discussiepunt
Hoe verslaafd ben jij….?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment