Friday, January 26, 2007

presentatie games & receptie

Games & Receptie
Rick Bekkenutte, Jacky Haliwela en Daniëlle Vreeken

Inhoud presentatie:
Korte inleiding
Games en educatie (Daniëlle)
Games en de psychologische effecten (Jacky)
Violent Games (Rick)
Discussie

Games en Educatie
Marc Prensky:
-Leerlingen zijn radicaal veranderd
-Leerlingen moeten op een nieuwe manier gemotiveerd worden
Kortom: Games als leermiddel

Steven Johnson: "Everything bad is good for you"
"Van gamen word je slimmer"
-Toenemende complexitieit van games
-Walkthrough Grand Theft Auto
-Games doen een beroep op het visuele inzicht en geheugen van de games

Vervolg Johnson
-Stijgende IQ-scores
-Niet door voeding
-Niet door onderwijs
-Verandering in mentale dieet
-Verklaring Johnson
-Kanttekeningen

Psychological Effects Of Video Games
-Barrie Gunter
-Psychological Effects Of Video Games
-Demografische beschrijving gamer
-Cognitieve & Sociale effecten van video games
-Verhouding geweld in games vs. gewelddadig gedrag
-Therapeutisch, educatief en maatschappelijk gebruik van games

Conclusie:
"Video Games hebben zowel positieve als negatieve invloeden op de gezondheid"

Psychological Effects Of Video Games

Computer Games:
-Speeltijd & Verslaving
-Cognitieve effecten
-Effecten op het sociaal gedrag
-Gezondheid
-Fysieke en Psychisch
-Sociale gezondheid
-Therapeutische waarde
-Verslaving

Nieuwsflits
Some Addicts
From Violent to Agressive
Game Over

Violent Video Games
Jeffrey Goldstein

Violent Video Games
Jeffrey Goldstein

Centraal probleem: onderzoek naar geweld teveel definities

-Dill and Dill: negatieve effecten van geweld in games
-Holm Sorensen en Jessen: competitie is belangrijker
-Sterke en zwakke punten
-Kan het spelen van games leiden tot agressief gedrag?

Laboratorium experimenten:
Cooper and Mackie (1986) empirisch onderzoek van games met speelgoed
Meta-analyse Bushman and Anderson (2001)
Dill/Dill (1998) vs Sorensen/Jensen (2000)
Sorensen/Jensen
The children in the invesitgation, including the youngest who were five years old, are fully aware and can account for the difference between computer games as fiction and computer games as reality…
Violent Video Games
Oftewel…Bushman and Anderson (2001)
- misinterpretatie binnen wetenschappelijke kring
- kortzichtigheid sociologische onderzoekers
- psychologisch onderzoek wordt tekortgedaan
Conclusie Goldstein: neem de sociale aspecten in beschouwing

Discussiepunt

Welke game veroorzaakt een agressiever gedrag, Dead or Alive 4 of Call of Duty 2? Is er überhaupt sprake van agressie?

Discussiepunt

Hoe verslaafd ben jij….?

No comments: