Thursday, December 14, 2006

Verrichting case study

De vraag die in mijn onderzoek centraal zal staan is:”In hoeverre verhouden de film The Godfather en de game zich tot elkaar op het gebied van het narratief?” In dit onderzoek wil ik mij naast het narratief ook richten op de mediumspecificiteit. Welke elementen maken een film tot een film en een game tot een game? Deze vraag wil ik vervolgens toepassen op The Godfather, een maffiafilm uit 1972 waar begin dit jaar de game van is verschenen. Het zal een objectanalyse worden, waarin twee verschillende vormen van media, film en game, de rode draad vormen. Als hulpmiddel wil ik de meningen van anderen erbij betrekken. Dit moeten mensen zijn die zowel de film hebben gezien als de game hebben gespeeld. Deze meningen moeten te vinden zijn op verscheidene fora over games. Er zal gestreefd worden de meningen te vinden van mensen die al veel games gespeeld hebben, waardoor zij duidelijk vergelijkingsmateriaal hebben en zo kunnen beargumenteren wat zij wel en niet goed aan de game vinden. Het boek The Writers Journey geschreven door Christopher Vogler, zal mij helpen het narratief in zowel de film als de game te onderzoeken. Ook het boek Screenplay geschreven door Tanya Krzywinska en Geoff King zal een essentieel hulpmiddel zijn voor dit onderzoek. In dit boek wordt de relatie tussen film en games uitgelegd en is daardoor uitermate geschikt voor mijn onderzoek.

1 comment:

Gamecultuur said...

Hi Danielle,

lijkt me een goed onderwerp, vooral als je afgaat op de presentatie in de werkgroep vorige week. Je kunt het concept van narratief goed problematiseren lijkt me, en laten zien dat narratief in games niet noodzakelijkerwijs precies hetzelfde moet zijn als filmisch narratief.

Succes! Gebruik de vakantie om je goed in te lezen, zodat je na de vakantie goed verder kan.

Feestelijke groet: Eva