Sunday, December 3, 2006

Onderzoeksopzet 'The Godfather' Film vs. Game

OBJECT

Het specifieke object waarin ik mijn inzicht wil vergroten heeft te maken met films en games. De casus die hiervoor gehanteerd zal worden betreft de verhouding tussen deze twee, hierbij uitgaande van films waarvan later een game is gemaakt. In dit onderzoek zullen zowel de film als de game van THE GODFATHER centraal staan.

HOOFDVRAAG

De hoofdvraag luidt als volgende:

“In hoeverre verhouden de film THE GODFATHER en de game zich tot elkaar?”

De verwachtingen die de leidraad van dit onderzoek zullen vormen, gaan de uiteenlopende meningen van die hard gamers aan. Ondanks dat ik zelf vol ben van het spel, verwacht ik dat de die hard gamers er een andere mening op na houden. Het belangrijkste is dat ik op zoek wil gaan naar een specifiek element waarover het oordeel voor het grootste deel hetzelfde is. Is er zoiets te ontdekken?

VERANTWOORDING EN BELANG

Mocht blijken dat het merendeel van de gamers hetzelfde minpunt van de game aankaart, zou dit van maatschappelijk belang kunnen zijn binnen de gamecultuur. Zo zou er in het vervolg aandacht besteed kunnen worden aan datgene wat het merendeel beschouwd als minpunt. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat de games nog beter worden. Interessant aan dit onderzoek is dat er twee vormen van populaire cultuur tegenover elkaar worden gezet en met elkaar in verband worden gebracht. Aan de ene kant staat de film, die al decennia lang mee gaat en daar tegenover staat de game, die nog steeds in opkomst is en een steeds groter publiek voor zich weet te winnen. Deze twee vormen van massacultuur staan enerzijds tegenover elkaar, maar worden anderzijds op een verrassende manier met elkaar gecombineerd. Dit is relevant voor de wetenschap, omdat er onderzocht kan worden welke verwachtingen gecreëerd worden door film en game met elkaar te combineren en of de verwachtingen waargemaakt worden of niet.

OBJECTAFBAKENING EN THEORETISCH KADER

Dit alles wil ik onderzoeken aan de hand van een objectanalyse. Een analyse waarbij aan de ene kant de film en aan de andere kant de game van THE GODFATHER centraal staat.

OPERATIONALISERING/METHODE

Omdat de objectanalyse centraal zal staan, zal er eerst een analyse worden gemaakt van de film en vervolgens van de game. Hierbij zal uitgegaan worden van het narratief. Deelvragen die aan bod zullen komen, concentreren zich op het narratief van de film en in hoeverre dit terug te zien is in de game. Komt het grotendeels overeen of zijn er belangrijke delen weggelaten waardoor het waarheidsgehalte van de game keldert? Hoe luiden de algemene kritieken op de game? Zijn er bepaalde aspecten aan te wijzen die door het merendeel als nadelig worden beschouwd? Het gaat hierbij dus om de mening van die hard gamers. Mensen die al veel ervaring hebben op het gebied van games en zodoende over voldoende vergelijkingsmateriaal beschikken om voor dit onderzoek een bruikbaar oordeel te kunnen geven op de playstation game THE GODFATHER.

VOORUITZICHT OPBOUW PAPER

Allereerst zal de analyse van de film THE GODFATHER aan de kaak gesteld worden. Vervolgens zal in worden gegaan op de playstation game. Daarna is het de bedoeling dat ik genoeg reviews van die hard gamers heb vergaard, waarna deze aan bod zullen komen. Deze oordelen zullen met elkaar vergeleken worden en zal er gezocht worden naar een algemeen oordeel betreffende de verhouding tussen de film en de game.

3 comments:

Mindout.nl said...

Aangezien je het over narratief wil hebben, wil ik je ergens op wijzen. Een game en een film hebben een andere dramatugie en zelfs binnen games verschilt deze. Net als theater en film, heeft een game als het goed is een andere structuur. Een verschil binnen games is dat van een console en een handheld. De console maar uitgebreid zijn, maar een handheld gebruik je meestal voor eventjes tussendoor, waardoor korte gameplay waarschijnlijk beter werkt. Ik dat deze je dit verschil in dramaturgie wel in je achterhoofd moet houden. Een naar mijn mening interessante methode voor narratieven is die van Christopher Vogler, in zijn boek The Writers Journey. Hij heeft veel narratieven onderzocht van mythen tot sagen en werkte voor Disney waar hij bijvoorbeeld de Lion King uitkoos als goed narratief. Hij heeft een methode opgesteld waarmee je narratieven en hun personages kan analyseren. Het is 200-300 pagina's maar de methode wordt duidelijk uitgelegd in de eerste 50 dacht ik. Verder kan ik je even niet helpen denk ik, maar succes ermee!

Groetjes,
Wards

divreeken said...

Thanks, daar heb je me zeker mee geholpen. I'll keep that in mind en dat boek klinkt ook erg bruikbaar.

Jorn Wemmenhove said...

Hierbij de feedback naar aanleiding van de bijeenkomst van 7 december:

Onderzoek naar de verhouding tussen de film en de game lijkt me een hoop interessante informatie te kunnen opleveren. Toch is de eerste vraag die de hoofdvraag bij me oproept is op welk gebied de film en de game zich verhouden. Is het zo dat je eigenlijk in je onderzoek wil gaan analyseren welk onderdeel dat zou kunnen zijn? Misschien is dit toch meer iets dat tijdens het voorwerk op je onderzoek moet gebeuren, want dit maakt het erg breed.
Zoals al gesteld lijkt me de vergelijking film en game een goede basis. Wat maakt de film tot film, de game tot game en waar ontstaan verschillen? Deze verschillen kan je dan toetsen op The Godfather.
Je wilt de mening van ‘die hard gamers’ betrekken in je onderzoek. Hoe denk je achter ‘de’ mening van ‘die hard gamers’ te komen? Het is misschien wel mogelijk om op fora naar veel genoemde kritiekpunten te kijken en dit als uitgangspunt in je vergelijking te gebruiken.